inspiracje

Lubię, gdy w naszej muzyce czuć trójwymiarowość. Chodzi tu o wywoływanie w ludziach emocji, jak podejrzewam. W pewien sposób czujesz się większy niż życie.

 

»David Gilmour«

Świadoma refleksja nad muzyką, jej pogłębione doświadczanie odbywa się wieloma zmysłami… w moim przekonaniu istotnym elementem jest nie tylko słuchanie muzyki. Równie ważne są: poznawanie tekstów utworów, przeglądanie okładek i zawartości albumów muzycznych, uczestnictwo w koncertach  muzycznych, czy też czytanie o muzyce. Głęboko wierzę, że wielokierunkowe (roz)poznawanie muzyki może być nie tylko formą spędzania czasu wolnego, ale także prawdziwą pasją życiową i całożyciowym procesem uczenia się. W takim ujęciu różne aspekty muzyki popularnej z powodzeniem można rozumieć jako indywidualne, edukacyjne doświadczenie biograficzne.

Do posłuchania

 

Do przeczytania

 

Adorno T.W. (2006), On popular music [w:] J. Storey (red.), Cultural theory and popular culture. A reader, University of Georgia Press, Edinburgh.

Białkowski A., Burszta W. J. Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej, Wyd. Naukowe Katedra.

DeNora T. (2009), Music in everyday life, Cambridge University Press, Cambridge.

Dimery R., Lydon M. (2017). 1001 albumów muzycznych. Historia muzyki rozrywkowej, Wyd. Elipsa.

Frith S. (2011), Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Wyd. UJ. Kraków.

Jakubowski W. (2001), Edukacja i kultura popularna, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jarecka U. (1999), Świat wideoklipu, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Jeziński M. (2011), Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Jeziński M. (2014), Mitologie muzyki popularnej, Wyd. Nauk. UMK, Toruń.

Jeziński M. (2017), Muzyka popularna i jej odbiorcy w poszukiwaniu autorytetu, Wyd. Nauk. UMK, Toruń.

Kaleńska-Rodzaj J., Lewandowski R., (2016), Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, Wyd. Harmonia.

Lewandowski R., Kaleńska-Rodzaj J. (2014), Psychologia muzyki: współczesne konteksty zastosowań, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Piotrowski G. (2016), Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Redhead S. (1990), The end-of-the-century party. Youth and pop towards 2000, Manchester University Press, Manchaster and New York.

Storey J. (2003), Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Wyrzykowska K. (2012), 2012, Muzyka popularna w służbie rewolucji. Rzecz o tzw. muzyce zaangażowanej, „Maska. Magazyn Antropologiczno-Społeczno Kulturowy, nr 15, s. 33-44.

Czasopismo: „Kultura Współczesna”, tom 3/2017, Muzyka w kulturze. Kultura w muzyce.

Weiss W. (2015), Pink Floyd. O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa, In Rock, Poznań.

Do zobaczenia

1.    Camel ‎– Stationary Traveller (1984)

2.    Camel ‎– The Snow Goose (1975)

3.    Cressida (3) ‎– Asylum (1971)

4.    David Gilmour ‎– On An Island (2006)

5.    Deep Purple ‎– Machine Head (1972)

6.    Earth And Fire ‎– Atlantis (1973)

7.    Earth And Fire ‎– Song Of The Marching Children (1971)

8.    Focus ‎– Ship Of Memories (1976)

9.    Genesis ‎– Selling England By The Pound (1973)

10.  Jane ‎– Together (1972)

11.  Jethro Tull ‎– Aqualung (1971)

12.  John Lennon ‎– Imagine (1971)

13.  Julee Cruise ‎– Floating Into The Night (1989)

14.  King Crimson ‎– In The Court Of The Crimson King (1969)

15.  King Crimson ‎– Islands (1971)

16.  Led Zeppelin ‎– Led Zeppelin IV (1971)

17.  Manfred Mann's Earth Band ‎– The Roaring Silence (1976)

18.  Mike Oldfield ‎– Tubular Bells (1973)

19.  Neil Young ‎– Harvest (1972)

20.  Patti Smith Group ‎– Easter (1978)

21.  Pink Floyd ‎– Animals (1979)

22.  Pink Floyd ‎– The Dark Side Of The Moon (1973)

23.  Pink Floyd ‎– The Wall (1979)

24.  Procol Harum ‎– Grand Hotel (1973)

25.  Procol Harum ‎– Novum (2017)

26.  Rare Bird ‎– Rare Bird (1969)

27.  Renaissance ‎– Illusion (1971)

28.  Richard Wright ‎– Wet Dream (1978)

29.  Rick Wakeman ‎– The Six Wives Of Henry VIII (1976)

30.  Roger Waters ‎– Amused To Death (1992)

31.  Skaldowie ‎– Krywań, Krywań (1972)

32.  Skaldowie ‎– Stworzenia Świata Część Druga (1976)

33.  Spirit ‎– Clear (1969)

34.  The Beatles ‎– Let It Be (1970)

35.  The Flock ‎– The Flock (1969)

36.  The Moody Blues ‎– Days Of Future Passed (1967)

37.  The Velvet Underground & Nico ‎– The Velvet Underground & Nico (1966)

38.  The Who ‎– Who's Next (1971)

39.  Titanic ‎– Titanic (1970)

40.  Uriah Heep ‎– Look At Yourself (1971)

41.  Yes ‎– Close To The Edge (1972)

Beats of Freedom – Zew wolności (2010), reż. Leszek Gnoiński, Wojciech Słota

David Gilmour. Live In Gdańsk (2008 Video) – koncert z 26 sierpnia 2006 r.

Jarocin. Po co wolność (2016), reż. Leszek Gnoiński, Marek Gajczak

Noc po ciężkim dniu (1964) reż. Richard Lester

Roger Waters. The Wall (2015), reż. Roger Waters, Sean Evans

Sugar Man (2012) reż. Malik Bendjelloul

Ściana. Pink Floyd The Wall (1982), reż. Alan Parker

Sound City (2013), reż. Dave Grohl.

 

Kierownik projektu: Joanna Golonka-Legut | Projekt graficzny: Artur Busz

Zdjęcia: Daria Konior, archiwum prywatne Jana Wittka, archiwum prywatne Joanny Golonki-Legut

 

Strona www.music.edu.pl powstała w ramach realizacji projektu "Muzyka popularna jako przestrzeń edukacji nieformalnej – perspektywa andragogiczna".
Projekt sfinansowany został ze środków na badania statutowe z dotacji na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego
w 2017 r. Numer projektu: WNHiP 0420/2338/17.